Sveta korizma
– počima se čistom sridom kad sv. crkva pepela i opominje nas „da smo pra i u pra se imamo pritvorit, zato da se osobito zauzmemo za umrlu dušu svoju, za koju je Isus krist život svoj žrtvovo.
Vrime korizme je vrime od 40 dana kad se svi krišćani pripremaje za duovno pročišćenje i otkupljenje kroz veliku post, u znak sićanja na Isusove muke u pustinji. Korizma traje od Čiste sride – pepelnice do Velikog četvrtka prid Uskrs, odnosno poslidnje Isusove večere
Korizma traja sedam nedilja koje nazivamo čista, pričista, brezimena, sredoposna, gluva, cvitna i velika..
U bunjevačkim kućama na Čistu sridu se pamti običaj da su žene domaćice iskuvavale u lušiji, masnoj sodi šikarile sve sude, tako da ni slučajno na njima ne ostane nikake masnoće
Sve mora bit posno, pa i sami sudi, koji su se kadkad i u pepelu prali.
Čista srida je stroga post, ujtru se pekla lepanja i krumpir u kori, crnog luka i kaki pekmez.
Za užnu soparna čorba s paradičkom i s čipani valjuškama, i napuca se fajin kokica da bude cio dan. Na Čistu sridu pepelnicu se išlo u crkvu na pepeljanje da se sitimo da smo pra
i da ćemo se u pra vratit.
Crkveni običaji i vira na Čistu sridu nalažu da se iđe na pepeljanje u Crkvu i Put Križa na Kalvariju.
Mladi su se i u korizmeno vrime sastajali i družili, obično su se sastajali kod cura.Domaćini bi napucali pun vajling kokica a kadkad se sadilo fajin čikland kuruza za kokice. Mladi su se sigrali kojekake sigre, diljka, okreni se buvo, lek, šah, šicke i drugo, pa tako u šali i nuz kokice prođe vrime, a do ponoći su se vraćali kući.
Dogovarali su se kod koje će cure bit kokice, pa su tamo uvik dolazili i momci.
Nediljom posli podne, kad je lipo vrime, mladi su se nalazili, pa su pravili loptaniju, tako su
zvali ta okupljanja, a sigrali su se kojikaki sigranija... berberečke, šuturle, pavla pauna,
ježanje, draganje i vije. Tako su se sigrali i cure i momci do pridveče, a onda su se dogovorili di će se uveče pucat kokice.
Dogovarali su se kod koje će cure bit kokice, pa su tamo uvik dolazili i momci.
Nediljom posli podne, kad je lipo vrime, mladi su se nalazili, pa su pravili loptaniju, tako su
zvali ta okupljanja, a sigrali su se kojikaki sigranija... berberečke, šuturle, pavla pauna,
ježanje, draganje i vije. Tako su se sigrali i cure i momci do pridveče, a onda su se dogovorili di će se uveče pucat kokice.
Nediljom u Korizmi ilo se kokica, kad su se mladi skupljali na divan, sigre, loptanje. Sve je bilo brez posebne vike i larme, niše smilo čak ni zviždit. Kadgod se pazilo da se oblače i tamnije boje ruva sa skromnijim detaljima.
Za oslobađanje grija važno je redovno ić na sv. mise, ispovidat se i pričestit se na Uskrs.
Prid Korizmu se spremaju i uređivaju križovi, kite prolićnim cvićom (jorgovanom, zumbulom, lalama, jacintima). Ne srni se zaboravit očistit i okitit grobovi pridaka.
U korizmene i uskršnje običaje spadaje:
Sv. Joso -19. mart (ožujak
Blagovist – 25. mart
Cvitna nedilja
Velik četvrtak
Velik petak
Velika subata
Uskrs
Vodeni ponediljak
Svi ovi veliki sveci po Gregorijanskom kalendaru, sem Blagovisti, su pokretni sveci, pa često čujemo da stari kažu kako je ove godine Uskrs „dosta rano” el „zdravo kasno
Subotička Kalvarija za naš grad i okolinu predstavlja jedno od svetih mista na kojemu se okuplja veliki broj virnika. Posebno u Velikoj nedilji: na Cvjetnicu, Veliki petak, i na Uskrs rano ujutro. U te dane i zajednički razmatramo križni put na kojem se može vidit velik broj virnika.
Na Kalvariju se iđe cile Korizme, sridom i petkom obično u 3 sata posli podne.
Korizma je vrime posta, molitve i odricanja, zato i mi mislimo na svoju dušu, pa u Korizmi više molimo, postimo i odričemo se kojeg poroka, alkoholnog pića, cigara, kafe i kartanja, a običaj je da što se našporuje podili sirotinji, kakim starijim, bolesnim čeljadima el porodici s više dice. A post nam dobro dođe da se malo pročisti krv i organizam od masnoće i jake rane. U korizmenom postu oduvik se znalo kad se šta mož ist, jedared na dan smi se do sitosti naist, i to posnim ilom, a ujtru i uveče pomalo. Dok se nediljom, ponediljkom, utorkom i četvrtkom obično kuvala kaka suparna čorba (s paradičkom il zeljem), zapržena sa zdravo malo masla, razne vrste nasuva, kolači od dizanog tista (lakumići, pogačice, kiflice, pogače), jaja, mliko, kiselna, sir, skorupača.
Šta se ilo za Korizmu ?
Ponediljkom krumpir čorba i paprikaš i sos od paradičke. Utorkom krumpir na paprikaš i sos od paradičke, Sridom gumboci na čorbu i s pekmezom gumboci. Četvrtkom čorba s paradičkom i krumpir pečen na masti i kaki sos i palačinta. Petkom nasuvo sa sirom i krumpirom i čorba od nasuva. Subotom kuvani kiso kupus el gusta tarana i kake pogačice. Nediljom riba i prazna pogača.
i to je sićanje na kadgodašnje običaje. A sad se posti kad se nema šta ist, ni začeg
kupit, a kad se ima onda se ide i petkom ko svecom
Kadgod su naši Bunjevci na salašima, rasutim po panonskoj ravnici, daleko od crkava, bili prinuđeni sebi pravit misto di bi se Bogu molili. Kadgod su i drevni Sloveni dizali kipove od kamena il drveta svojim bogovima Perunu i Svetovidu. Tako su imućniji Bunjevci na većim putovima podizali križove, posvićivali ji Bogu il kakom drugom svecu. Pod križ išlo se sa svi okolni salaša, da se mole, ispovidaju i poštuju viru u Boga. Do danas su sačuvani ovi križovi, prid kojima se Bunjevci mole.
Stari križovi se čuvaje, poštuju i sićaju nas na staro vrime
Put križa
U korizmeno vrime više se Bogu molimo, postimo i obalazimo put križa u crkvi el kod kuće.
Još u davna vrimena u Jerusalimu su bila označena mista puta kojim je Isus prošo noseć svoj teški križ.
Stara pismena kažu da je posli usrksnuća Blažena divica Marija svaki dan prolazila sotim putom. Kasnije su jeruzalemski franjevci vodili virnike od dvorane di je bila poslidnja večera, od Kajfine kuće, do sudnice na Maslinsku goru, na potok Cedran, na Sion, tako da je do svetog groba bilo 14 postaja...
Prva postaja: Isusa osuđivaje na smrt.
Druga: Isus prima na se križ.
Treća: Isus pada prvi put pod križom.
Četvrta: Isus sustrije svoju svetu majku.
Peta: Šimun Cirenac pomaže Isusu nosit križ
Šesta: Sveta Veronika daje Isusu maramu.
Sedma: Isus pada drugi put pod križom.
Osma: Isus teši jeruzalemske žene.
Deveta: Isus pada treći put pod križom.
Deseta: Isusa svlače s križa.
Jedanajsta: Isusa prikivaje na križ.
Dvanajsta: Isus umire na križu.
Trinajsta: Isusa skidaje s križa.
Četrnajsta postaja: Isusa meću u grob.
Druga: Isus prima na se križ.
Treća: Isus pada prvi put pod križom.
Četvrta: Isus sustrije svoju svetu majku.
Peta: Šimun Cirenac pomaže Isusu nosit križ
Šesta: Sveta Veronika daje Isusu maramu.
Sedma: Isus pada drugi put pod križom.
Osma: Isus teši jeruzalemske žene.
Deveta: Isus pada treći put pod križom.
Deseta: Isusa svlače s križa.
Jedanajsta: Isusa prikivaje na križ.
Dvanajsta: Isus umire na križu.
Trinajsta: Isusa skidaje s križa.
Četrnajsta postaja: Isusa meću u grob.
Nema komentara:
Objavi komentar